Home office a jeho dopad na sousedské vztahy

Popularita home office neboli práce na dálku rok od roku roste. Z průzkumu Hospodářské komory ČR, který proběhl v minulém roce, ostatně vyplynulo, že home office alespoň několik dnů v měsíci umožňuje 93 % zaměstnavatelů. Jaký vliv má home office na sousedské a rodinné vztahy a jak na problematiku práce z domova nahlíží zákon?

Home office a jeho dopad na sousedské vztahy

Sousedské vztahy a home office

Home office, který v současné době využívá velké množství zaměstnanců a samozřejmě také podnikatelů pracujících z domu, může mít v některých případech vliv na sousedské vztahy. Zatímco v řadě případů sousedi nemusejí vůbec zaznamenat, že pracujete z domova (např. práce na počítači), v jiných případech pro ně může vaše práce z domova představovat problém.

Nejčastěji si sousedé pochopitelně stěžují na práci z domova spojenou se zvýšenou hladinou hluku, ať už se jedná o podnikání související se zákaznickým provozem nebo práci vyžadující používání hlučných nástrojů. obr.1 Hluk od sousedů může rušit například vaše videokonference

Jak se vyrovnat s rušením od sousedů

Co se hluku týče, mnohdy se s ním potýkají nejen sousedi zaměstnanců nebo podnikatelů pracujících z domova, ale také zaměstnanci či podnikatelé samotní, kterých naopak obtěžuje hluk od sousedů. Ten totiž může narušovat jejich pozornost nebo představovat problém při online videokonferencích.

Jak hluk od sousedů v bytovém domě řešit? Prvním krokem by mělo být kontaktování sousedů a snaha dohodnout se s nimi na rozumném řešení. V případě, že domluva nepomáhá, je možné se proti obtěžování hlukem a vibracemi bránit takzvanou sousedskou žalobou. Občanský zákoník stanovuje, že je obtěžování hlukem nepřípustné nad míru přiměřenou místním poměrům.

Vliv práce z domova na rodinný život

Jednou z výzev práce či brigády na home office je vyvážení pracovního a rodinného života. To ostatně prokázal i průzkum MPSV, podle kterého jsou jedněmi z největších nevýhod práce z domova nedostatek sociálního kontaktu a prolínání soukromého a pracovního času. Oddělení soukromého a pracovního času pochopitelně dělá největší problém rodičům malých dětí.

Jak pracovat z domu s malými dětmi?

Home office s dětmi za zády může být opravdu náročný, a to zejména s těmi malými, které vyžadují vaši pozornost. Podle odborníků může pomoci, pokud hned ze začátku snížíte očekávání ohledně toho, co všechno dokážete přes den zvládnout.

Odborníci také radí využít dobu, kdy dítě spí a dobře se na práci po boku dětí připravit (vymyšlení her a aktivit, příprava jídla den předem apod.). Ideální samozřejmě je, když se můžete o péči o dítě alespoň na chvíli podělit s partnerem, rodiči nebo například placenou výpomocí.

Bezpečnostní opatření pro práci na home office

Při práci z domova byste neměli zapomínat na bezpečnost. Vytvořit byste si měli pracovní kout, případně pracovní místnost, s kvalitním vybavením, které nebude mít negativní vliv na vaše zdraví (např. nevhodná židle, špatně nastavená výška monitoru apod.).

V dnešní době, kdy neustále roste počet kybernetických útoků, byste měli myslet také na zabezpečení svého počítače, tabletu nebo telefonu. obr.2 Vytvořte si doma zdravé a příjemné pracovní prostředí

Práce z domu a work life balance

Bezpečnost při práci z domova by se neměla týkat jen vybavení pracovního koutu nebo opatření proti kybernetickým hrozbám, ale také vašeho psychického zdraví. Při práci z domova je poměrně jednoduché sklouznout k workoholismu a následnému syndromu vyhoření. Abyste syndromu vyhoření předešli, je důležité vyvážit pracovní a soukromý život.

Ke zvýšení pracovní morálky i k lepšímu pocitu kontroly nad životem podle psychologů přispívá zavedení každodenní rutiny. Nezapomínejte také na začlenění pravidelných pauz na odpočinek, například v podobě krátké procházky. Pokud pracujete u počítače, měli byste se také během dne několikrát protáhnout.

Právní aspekty práce z domova

Rok 2024 je rokem velkých změn, a to jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele. Novela zákoníku práce, která vstoupila v platnost 1. října 2023, se mimo jiné dotkla i home officu. Co se v tomto ohledu změnilo?

O home office si mohou zažádat těhotné zaměstnankyně a zaměstnanci nebo zaměstnankyně pečující o děti mladší devíti let nebo o své blízké závislé na pomoci. Nově mají také zaměstnanci nárok na náhradu nákladů za home office od zaměstnavatele, a to buďto paušálně, nebo na základě prokázaných výdajů.

Právní požadavky pro domácí podnikání

K základním povinnostem podnikatelů při podnikání z domova patří získání živnostenského oprávnění a veškerých dalších povolení, která jsou nutná k provozování dané podnikatelské činnosti. Podnikatelé si také musí zřídit místo podnikání (sídlo) a případně i provozovnu. Při podnikání z domu se místo podnikání zpravidla nachází na adrese trvalého bydliště podnikatele.

Zdroj foto: pruvodcepodnikanim.cz

______________________________________________________________________ CO VŠE MŮŽETE SE SOUSEDÉ.CZ ZÍSKAT:


Mohlo by vás zajímat

Apostille a superlegalizace: Klíčové procesy pro mezinárodní kupce nemovitostí

Apostille a superlegalizace: Klíčové procesy pro mezinárodní kupce nemovitostí

Pokud plánujete nákup nemovitosti v zahraničí, čeká vás podobně jako v případě pořízení nemovitosti u nás proces složený z několika kroků. U koupě domu či bytu v zahraničí musíte ale navíc počítat s překladem a ověřením pravosti důležitých listin, přičemž může být potřebný soudní překlad, apostila nebo superlegalizace. Co si pod těmito pojmy představit?