PBS aneb revoluce v požární bezpečnosti, kterou si zaslouží každý panelový dům
Komplexní ochrana před požáry v panelových domech s důrazem na záchranu životů
Právě skončilo období odečtů a do konce dubna většina z nás obdrží roční vyúčtování. Pojďme si připomenout, jaké jsou nejčastější dotazy ze strany SVJ a správců.
Dotazy nám zodpoví vedoucí rozúčtovacího oddělení ista Česká republika, paní Jarmila Trčková. Ista Česká republika se řadí k největším a nejspolehlivějším rozúčtovacím firmám na českém trhu.
Jedná se o novelu zákona č. 67/2013 Sb. - zákon o "službách", který řeší mimo jiné rozúčtování ostatních nákladů v domě. Novela tohoto zákona byla podepsána prezidentem v prosinci loňského roku a jednou z novinek je novely je, že chyby ve vyúčtování služeb, které nemají vliv na vypočtenou výši nedoplatku, neovlivňují jeho splatnost. To je pozitivní zpráva především pro správce a předsedy SVJ. Tato novinka je v platnosti od 1.1.2023, nevztahuje se tedy na zúčtovací období roku 2022. Další novinkou, která je ale již v platnosti letošní rok, jsou nové náležitosti k vyúčtování dle aktualizované vyhlášky MMR 269/2015 Sb. Vzor nových náležitostí můžete vidět na přiloženém obrázku níže.
Zejména celkové náklady vyfakturované dodavatelem tepla a vody a fakturační množství (GJ, kWh, MWh či m3). Dále pak soupis uživatelů jednotek, včetně případných změn v průběhu aktuálního zúčtovacího období, případně i meziodečty přístrojů při předání jednotky. Nezbytným podkladem je dále údaj o velikosti započitatelné podlahové plochy jednotky (pro výpočet základních nákladů na teplo pro vytápění) a velikosti podlahové plochy jednotek (pro výpočet základních nákladů na dodávku teplé vody).
Zákonný termín pro předání vyúčtování příjemci služeb je v termínu do 4 měsíců od ukončení zúčtovacího období. Rozúčtovatel však potřebuje pro zpracování konečného vyúčtování podklady, které zmiňuji v předešlé odpovědi. Tyto podklady je třeba předat rozúčtovateli co nejdříve, protože teprve od předání podkladů začíná běžet smluvní termín zpracování ze strany rozúčtovatele.
Konečné vyúčtování předáváme v tištěné podobě nebo elektronicky ve formátu PDF a dále pak ve formě datové věty v odsouhlaseném formátu.
Rozúčtovací firma předá vyúčtování poskytovateli služeb (SVJ, BD) či správci objektu dle uzavřené smlouvy. Příjemci služeb (konečnému uživateli) předává vyúčtování dle zákona poskytovatel služeb. Předání z naší strany probíhá na bezpečný kontakt dle smlouvy o zpracování osobních údajů.
Přeplatky jsou vyplaceny po skončení reklamační lhůty, která trvá 30 dní od obdržení vyúčtování nákladů (pokud není poskytovatelem služeb stanoveno jinak). Vypořádání přeplatků a nedoplatků provádí poskytovatel služeb či jím pověřený správce objektu, nikoliv rozúčtovací firma.
Znamená to, že zálohy nepokrývají jejich spotřebu. S ohledem na navyšování cen energií nedošlo ke správnému nastavení zálohy. Je třeba se domluvit na úpravě výše záloh s poskytovatelem služeb či s pověřeným správcem objektu.
Reklamaci doporučujeme podat písemně a předat ji k vyřízení poskytovateli služeb. Dotazy k provedenému vyúčtování lze směrovat i na nás, pokud provádíme rozúčtování daného objektu. V žádosti je třeba uvést údaje o jednotce bytu, ke které se reklamace vztahuje (adresa, jméno uživatele, číslo jednotky).
Dálkový odečet má úspěšnost přenosu dat 99,6%, což zajišťuje vysokou kvalitu dat a zároveň pozitivně ovlivňuje kvalitu rozúčtovací služby, protože eliminuje ruční přepis hodnot z odečtového protokolu do rozúčtovacího systému.
Ano, dle paragrafu dle 67/2013 Sb. je pokuta za nepeněžité plnění 50kč/BJ/ za každý započatý den prodlení.
Pozn. redakce : Zákon č. 67/2013 Sb. Zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty Zvláštní ustanovení, § 13
Pokuta za prodlení s nepeněžitým plněním
(1) Jestliže poskytovatel služeb nebo příjemce služeb nesplní svoji povinnost stanovenou tímto zákonem, zejména nesplní-li příjemce služeb povinnost oznámit změnu počtu osob, nebo nedoručí-li poskytovatel služeb včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování a povinnosti spojené s vypořádáním námitek, je povinen zaplatit druhé straně pokutu, ledaže by splnění povinností ve stanovené lhůtě nebylo spravedlivé požadovat nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním druhé strany.
(2) Výši pokuty poskytovatel služeb ujedná alespoň s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o ní rozhodne družstvo, anebo společenství. Ujednaná výše pokuty nesmí přesáhnout 50 Kč za každý započatý den prodlení. Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý započatý den prodlení.
Více o společnosti ista Česká republika si přečtěte na našem Tržišti
Zdroj foto: ista Česká republika, pixabay.com
______________________________________________________________________ CO VŠE MŮŽETE SE SOUSEDÉ.CZ ZÍSKAT:
V naší Poradně, naleznete nejčastější dotazy a manuály pro používání portálu Sousede.cz.
Pravidelně pořádáme bezplatné vzdělávací webináře s odborníky, registrace a záznamy naleznete ZDE
Pokud hledáte dodavatele služeb, nebo jen radu navštivte naše Tržiště.
Informační letáky s výhodami využívání pro Předsedy SVJ a Vlastníky bytových jednotek k vytištění a vylepení na nástěnku v domě.
Kompletní přehled funkcí a ceník naleznete přímo na webových stránkách.
Komplexní ochrana před požáry v panelových domech s důrazem na záchranu životů
V dnešní době, kdy se bezpečnost stává stále důležitějším aspektem našeho života, hledáme neustále nové způsoby, jak ochránit sebe, své blízké i svůj majetek.
Animo Bohemia - Bezpečí, estetika a technologie – to jsou klíčové prvky našich vstupů.