Dobrá zpráva: nejste bezmocní. Pokud s vyúčtováním nesouhlasíte, zákon stojí na vaší straně. Poradíme vám, jak na reklamaci krok za krokem.
Vyúčtování služeb spojených s užíváním bytů musí být provedeno do 4 měsíců od konce zúčtovacího období, nejpozději tedy do konce dubna roku následujícího. Doručené vyúčtování musí být řádné a splňovat zákonem stanovené podmínky v souladu s požadavky zákona č. 67/2013 Sb., o službách a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Vyúčtování však poměrně často bývají ztížena různými vadami. Zpravidla se jedná o to, že poskytovatelé služeb tato vyúčtování zpracovávají na základě chybných či nedostatečných podkladů nebo je jejich obsah nepřesný, neúplný či nesrozumitelný. Taková vyúčtování pak nesplňuji základní zákonný požadavek a to, aby tato vyúčtování byla zpracována tzv. řádně.
Co může vlastník jednotky či člen BD v takovém případě dělat?
Pokud má příjemce služeb pochybnosti o správnosti vyúčtování (typicky: nesedí uvedená spotřeba, chybí rozpis nákladů nebo není jasné, jak byly jednotlivé služby rozúčtovány), může v souladu s ust. § 8 zák. č. 67/2013 Sb. podat proti vyúčtování písemnou reklamací. Poskytovatel služeb má pak povinnost na tuto reklamaci odpovědět a to nejpozději do 30 dnů od jejího doručení. Reklamaci je pak vždy vhodné formulovat tak, aby jednotlivé námitky byly konkrétní a ideálně doložené i nějakými souvisejícími důkazy (např. údaji z měřidel, předchozími vyúčtováními apod.). V případě, pokud poskytovatel reklamaci neuzná a příjemce se s tímto rozhodnutím neztotožní, může dojít k soudnímu sporu.
Současně je třeba upozornit na to, že v případě, pokud poskytovatele služeb vyúčtování služeb nezpracují řádně či neučiní následně nápravu, pak v souladu se zákonem mají příjemci služeb právo požadovat po poskytovatelích pokutu ve výši 50,- Kč a to za každý započatý den prodlení do splnění dané povinnosti. Tedy tuto pokutu mohou požadovat fakticky až do okamžiku, kdy jim bude doručeno řádně zpracované vyúčtování. V této souvislosti pak stojí za zmínku i to, že uvedenou smluvní pokutu mohou příjemci služeb i jednostranně započíst proti případným nedoplatkům vyplývajících z vyúčtování. Taková situace je pak pro SVJ velice nepříznivá, neboť na jednu stranu musí svým dodavatelům služby řádně a včas uhradit a na druhou stranu vlastník, který služby reálně čerpal, má možnost proti nim nárok na pokutu započíst. Lze však dodat, že zápočet musí však vždy splňovat striktní podmínky stanovené zákonem.
✅Na co si tedy dát pozor a je třeba hlídat?
- Řádnost vyúčtování – i drobné chyby mohou způsobit, že vyúčtování nebude považováno za řádné, a mohou tak vzniknout sankce.
- Dodržení termínů – vyúčtování i vyřízení reklamací musí být provedeno ve stanovených lhůtách.
- Transparentnost – vyúčtování musí být srozumitelné, s jasným rozpisem nákladů a způsobem rozúčtování.
- Podklady a doklady – příjemce má právo nahlížet do podkladů a požadovat jejich kopie.
- Reklamace – reklamaci podávejte vždy písemně, konkrétně a podložte ji důkazy.
- Pokuty – poskytovatelé služeb, kteří nesplní své povinnosti, riskují finanční postihy.
- Smluvní ujednání a odpovědnost – pravidla rozúčtování by měla být uvedena ve stanovách SVJ, nájemní smlouvě nebo jiné dohodě. Musí být schválena shromážděním vlastníků nebo členskou schůzí. Důležité je také ověřit, zda je zná i vaše rozúčtovací společnost (pokud službu outsourcujete) a zda podle nich vyúčtování skutečně připravuje. Odpovědnost za správnost vyúčtování nese vždy statutární zástupce.
Závěrem lze doporučit, aby poskytovatelé služeb postupovali při zpracování vyúčtování důsledně a věnovali této povinnosti náležitou péči. Jedině tak lze předejít zdlouhavým a nákladným soudním sporům.
Pro redakci SousedeCZ, advokátní kancelář Pikes Legal a SVJPrávník.cz
Zdroj foto: pixabay.com