Povinnosti a rizika pro členy statutárních orgánů v době koronaviru

Mimořádná situace kolem šíření koronaviru si žádá mimořádná opatření. Abyste se v informacích neztratili, přinášíme jasný přehled o základních principech fungování statutárních orgánů, jejich povinnostech a rizicích plynoucích z jejich postavení.

Povinnosti a rizika pro členy statutárních orgánů v době koronaviru

Každý člen statuárního orgánu by měl věnovat zvýšenou pozornost právě tématu péče řádného hospodáře a konkrétní situaci ve vedení svého bytového domu, spolku, nebo své společnosti, organizace...

V tomto článku najdete základní shrnutí, chcete-li se dozvědět více podrobností, přečtěte si kompletní informace o péči řádného hospodáře.

  • Statutární orgán má nadále povinnost jednat pečlivě, s potřebnými znalostmi a loajálně v souladu s péčí řádného hospodáře;
  • pro svá rozhodnutí by si měl opatřovat všechny relevantní informace a snažit se odhadnout, kdy již bude pro plnění svých úkolů potřebovat odborníka – specialistu;
  • dle pravidla podnikatelského úsudku statutární orgán odpovídá za samotný výkon své funkce, tedy za dodržení řádného postupu při podnikatelském rozhodování, nikoliv za výsledek tohoto procesu.

Pokud se statutární orgán rozhodne část své působnosti delegovat, měl by pamatovat na následující důležité povinnosti/odpovědnosti:

1. Odpovědnost za výběr – při výběru třetí osoby musí postupovat řádně, tedy musí vybírat tak, jak by činila jiná rozumně pečlivá osoba;

2. odpovědnost za zadání, vedení a součinnost – musí vybrané osobě vymezit jasné zadání, poskytnout veškerou potřebnou součinnost a musí ji řídit;

3. odpovědnost za kontrolu – musí výkon delegované působnosti přiměřeně kontrolovat, a to nejen osobně, nýbrž i za pomoci řádně nastavených kontrolních mechanismů (rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30. 9. 2019, sp. zn. 27 Cdo 90/2019).

Každý člen statuárního orgánu by měl věnovat zvýšenou pozornost právě tématu péče řádného hospodáře a konkrétní situaci ve své společnosti. Vedle výše uvedených základních a obecných principů nelze bohužel dát konkrétní radu, jelikož každá společnost čelí trochu jiným výzvám během aktuální situace. V každém případě je náš korporátní tým plně připraven Vám kdykoliv pomoci v jakékoliv konkrétní situaci.

Každý člen statuárního orgánu by měl věnovat zvýšenou pozornost právě tématu péče řádného hospodáře a konkrétní situaci ve vedení svého bytového domu, spolku, nebo své společnosti, organizace...

Zdroj foto: shutterstock.com


Mohlo by vás zajímat

Jak řešit sousedské spory? | Díl 10 - Kolik jich v tom bytě vůbec je??

Jak řešit sousedské spory? | Díl 10 - Kolik jich v tom bytě vůbec je??

V domě si téměř nikdo na nic nestěžoval, i když to byla společnost pestrá, jak ze seriálu Byl jednou jeden dům. Z dvanácti bytů deset obývali jeho vlastníci a jen dva byli pronajaté. Bohužel nájemníci jednoho z nich postupně a se sílící intenzitou, začali narušovat ticho, pohodu, pořádek a klid v celém domě. Šlo o studenty, kterých bylo zkrátka moc a bylo je náležitě slyšet. A to téměř pořád.

Whistleblowing pro organizace s více než 25 zaměstnanci

Whistleblowing pro organizace s více než 25 zaměstnanci

Návrh zákona o ochraně oznamovatelů, takzvaných whistleblowerů, ukládá povinnost zavést vnitřní oznamovací systém mimo jiné všem organizacím, které zaměstnávající více než 25 osob. Dotknout se tak může i bytových družstev nebo společenství vlastníků jednotek. A zákon počítá s citelnými sankcemi, pokud organizace svoje povinnosti nesplní. HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář proto klientům přináší své efektivní řešení FairWhistle.