Shrnutí webináře Účetní závěrky SVJ

Dne 30. Března 2022 úspěšně proběhl webinář s Ing. Věrou Bugárovou na téma Účetní závěrky v SVJ. Zcela prakticky jsme se zaměřili na zákonné povinnosti a mechanismy kontroly pro výbory SVJ. V druhé části jsme se věnovali dotazům našich posluchačů.

Shrnutí webináře Účetní závěrky SVJ

Všichni posluchači dostali přístup k záznamu z webináře a vy, kteří jste jej nestihli nezoufejte, můžete jej shlédnout na našem youtube kanále.

V kostce shrnuji zásadní body:

1. Proč SVJ účetní závěrku potřebuji?

  • aby splnilo povinnosti určené stanovami
  • aby splnilo povinnosti určené zákonem o účetnictví

2. Co SVJ hrozí pokud účetní závěrku nemá a z jakého podnětu pokuta vyplývá?

pokud SVJ k rozvahovému dni nesestaví účetní závěrku POKUTA až do výše 6 % hodnoty aktiv (dle § 37 zákona o účetnictví)

pokud účetní závěrka neobsahuje všechny povinné součásti POKUTA až do výše 3 % hodnoty aktiv (dle § 37 zákona o účetnictví)

pokud SVJ nezaloží účetní závěrku do sbírky listin obchodního rejstříku (bez zbytečného odkladu, nejpozději do 12 měsíců od rozvahového dne) POKUTA až do výše 3 % hodnoty aktiv (dle § 37 zákona o účetnictví) + POKUTA až do výše 100.000,- Kč (dle § 104 zákona o veřejných rejstřících)

3. Z jakých dokumentů se účetní závěrka skládá?

  • Rozvaha
  • Výkaz zisku a ztrát
  • Příloha k účetní závěrce

Všechny dokumenty musí splňovat povinné náležitosti dle Zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Vypracovávají se ve dvou formátech buď ve zkráceném nebo plném rozsahu. Pro účely žádosti o úvěry a dotace je dobré si nechat od účetního zpracovat oba dva formáty. Pro obchodní rejstřík stačí zkrácený rozsah formátu.

4. Ukázali jsme si prakticky v příkladech, jaké všechny náležitosti si můžeme lehce zkontrolovat a k čemu nám slouží

  • jak splníme povinné náležitostí
  • zda je sestavena podle správné Vyhlášky č. 504/2002 Sb.
  • zda navazuje na účetní závěrku minulého účetního období
  • zda souhlasí stav aktiv a pasiv
  • zda souhlasí stav financí uvedený v rozvaze s realitou

Věra nám prakticky ukázala kde a jak vyčíst stavy Aktiv a Pasiv, z jakých řádků vyčteme stav fondu oprav, stav pohledávek a závazků a možné úskalí při stanovení výše závazků, pokud čerpáme úvěry. Zdůraznila také, jak je důležitá zpráva o hospodaření SVJ, která je součástí podkladů pro shromáždění (nebo by alespoň měla být vypracována správcem) a měla by obsahovat nejen technický stav domu ale i ekonomické ukazatele.

5. Co máme s účetní závěrkou udělat?

  • předložit ji shromáždění vlastníků na nejbližší schůzi ke schválení
  • neprodleně po schválení ji vložit do sbírky listin obchodního rejstříku, abychom se vyhnuli případným pokutám

V záznamu z webináře se také dozvíte odpovědi na dotazy:

  • Jak to funguje s odvodem daně z úroků ze spořícího účtu, na kterém máte uloženy zdroje SVJ?
  • Od jaké částky se musí zdanit příjem z pronájmu pro vlastníka BJ a jak se proces zdanění liší dle druhu výkonu povolání (ze zaměstnání, jako OSVČ, v kombinaci)?
  • Jak přistupovat k zdanění pronájmu společných prostor a jak správně smluvně postupovat?
  • Co lze a co nelze financovat z fondu oprav? Podrobněji se dočtete v Zákoně o službách, č. 67/2013 Sb. §5?
  • Jak naložit s výnosem z investic a jakou formou jej můžete nechat ve fondu oprav (fond dlouhodobých záloh)?
  • Co dělat, když je shromáždění neusnášeníschopné, nebo se vůbec nesejde a nemáte tak možnost schválit účetní závěrku?
  • Co dělat, když nemáme schválený rozpočet za rok 2020? - Za nevypracování rozpočtu a jeho neschválení nelze ukládat pokuty. Ale rozpočet je dokument, který slouží výboru k plánování a hlavně obhajobě výše příspěvků do FO + zálohy na služby. Bez rozpočtu si statutáři “cucají” výše plateb z prstu a rozhodnutí je mnohem jednodušeji napadnutelné členy shromáždění.
  • Že zůstatek na účtu dlouhodobé zálohy se nevypořádává a postupně se kumuluje. Tyto zdroje nám slouží pro případné náhlé zvýšené náklady a také jako referenční suma pro budoucí investice.

Mnoho zajímavých informací pro Výbory, má také Věra zpracované na svém webu, neváhejte jej navštívit

S Věrou jsme se také dohodly, že pro Vás uspořádáme na podzim praktický webinář na téma sestavování rozpočtu a efektivní plánování financí. O termínu Vás budeme včas informovat.

Děkujeme všem za účast a těšíme se na dalším webináři.

Za tým sousedé.cz! Zlata Botero Vašková


Mohlo by vás zajímat

Vstupní portál bytového domu

Vstupní portál bytového domu

Dnes už nikdo nepochybuje, že bezpečnost bytového domu začíná u jeho vstupních dveří. Vše se ale odvíjí od volby materiálů, kvality zpracování komponent a délky bezporuchového používání podílející se na celkové spokojenosti obyvatel bytového domu. Na jaké aspekty se tedy zaměřit?