Léto na Bechyňce

Je sobota 16. června 2018. Vystupujeme v Táboře z rychlíku a míříme ven z nádraží. První elektrická trať na českém území zvaná Bechyňka totiž začíná kousek před nádražní halou. Máme to štěstí, že na nástupišti čekají obě železniční dámy – elektrická lokomotiva EM 400 z roku 1905 zvaná Elinka (tou za půl hodiny odjedeme do Bechyně) a mladší kamarádka E 422 zvaná Bobinka se soupravou dvou vozů, která je v letních měsících nasazena o víkendech v běžném grafikonu a za běžné jízdné. Máme za to, že Bobinkou pojedeme odpoledne zpátky, na což se těšíme, ale stroj z roku 1956 se nakonec rozhodne jinak.

Léto na Bechyňce

Elinka se dvěma oddíly vozové třídy II. a III. (dle současných pravidel 1. a 2. třídy), kdy II. třída je třídou knížecí, důkladně naleštěná, majestátně vítá těch pár šťastlivců, kteří dnešní letošní první jízdou nostalgické výpravy na Bechyňce zahájí. Vše natáčí televizní štáb a slavnostní okamžiky podtrhuje nejen nebe bez mráčků, ale i výborně naladěný pan průvodčí v dobové c.k. uniformě. Naše místa jsou v oddíle knížecím na polstrovaném sedátku z červeného sametu, hned za velkoryse pojatým oddílem pro železničního úředníka. Prostoru k dopravě cestujících je naopak překvapivě málo a je zkrátka vidět, kde tkvěly dobové priority.

(www.zeleznicar.cd.cz)

Za nezbytného mávání všem a kamkoliv opouštíme Tábor. 113 let stará mašinka svěže a s elánem míří k Bechyni. Cesta jí trvá necelou hodinu. Vtipný pan průvodčí nám rozdává propagační materiály a nešetří historkami a místopisnými daty. Zážitkem je i ruční signalizace červeným praporkem, ke kterému dochází kousek před Bechyní, kdy se na jedné koleji střídáme s Bobinkou vracející v té době už zpět do Tábora. Původní trať do Bechyně nevedla, ale končila na starém bechyňském nádraží. Chyběl totiž most přes Lužnici, který postavili až v roce 1929. Souběh silniční a železniční dopravy je vyřešený tak, že v pravém jízdním pruhu jsou prostě navíc koleje. Takže když vjíždíme na Bechyňskou duhu, jak se unikátnímu padesátimetrovému mostu říká, jedeme mezi auty a vůbec si najednou nepřipadáme jako ve vlaku.

Na nádraží nás vítá kapela, zástupci ČD, moderátor a „pan Křižík“ se ctěnou chotí v dobovém kostýmu. Chce připomenout, že první elektrifikovaná trať na českém území letos oslavila své 115. narozeniny a že císařské úřady byly k jejímu zrodu víc než skeptické. Elektřině tehdy ještě nikdo moc nevěřil a na novátorský projekt, kterého se nakonec muselo ujmout konsorcium podnikatelů, se oficiální místa dívala s nedůvěrou. Proto zřejmě byl zvolen směr, na kterém se toho v případě neúspěchu nedalo moc zkazit. Následuje slavnostní otevření tzv. remízy (malého depa), který byl právě letos zrekonstruován, a kde je v obležení více bufet s řízečky a vepřovou pečení, než vláčkový model od místního fanouška dobové železnice.

(www.ceskatelevize.cz)

Odpoledne se po návštěvě města, zámku, věže a procházce po okolí, chceme vrátit do Tábora. České dráhy však na trati 202 hlásí „mimořádnost“, díky které je spoj odřeknut. Je nám jasné, že Bobinka návrat na výsluní fyzicky nevydržela a zůstala kdes v polích v meditativní poloze. Vracíme se tedy o dvě hodiny později celkem nudnou a narvanou regionovou a doufáme, že ostatní víkendoví cestující, kteří na trase do 16. 9. 2018 pojedou, budou mít více štěstí a projížďku si budou moci vychutnat.

Léto na Bechyňce - 16. 6. - 16. 9. 2018

- na vybraných pravidelných spojích každou sobotu, neděli a o státních svátcích jízdy historické soupravy s Bobinkou

- zvláštní jízdy Elinkou ve dnech 30. 6., 5. 7., 14. 7., 28. 7., 11. 8., 19. 8., 25. 8., 8. 9., 15. 9., 16. 9. 2018

Jízdné

Elinka

- dospělí jednosměrné 1. třída 200 Kč

- dospělí jednosměrné 2. třída 180 Kč

- děti 6-15 let 1. třída 100 Kč

- dětí 6-15 let 2. třída 80 Kč

- děti do 6 let zdarma bez nároku na místo

- jízdní kola ani zvířata se nepřepravují

Bobinka

- pravidelné vlaky s historickými vozy - běžný tarif ČD

- jízdní kola dle tarifu ČD

Rezervace

Povinná pouze pro vlaky s Elinkou. V propagačních formulářích se píše, že jízdenku lze koupit na kterékoliv pokladně ČD, což se v praxi ukázalo, jakože úplně neplatí. Běžní zaměstnanci si často s jízdenkou na Elinku nevěděli rady a teprve až v Praze na Masarykově nádraží jsme byli úspěšní. Bezradnému úředníkovi můžete poradit, že vlak je normálně zadán v systému na trati Tábor-Písek 9:39 a 13:39 a zpět v 11:24 a 15:24. Více informací o nostalgických jízdách na stránkách Českých drah.

Šťastnou cestu a užijte si to!

(úvodní foto: redakce)


Mohlo by vás zajímat

Pojištění nemovitosti nezapomínejte včas aktualizovat

Pojištění nemovitosti nezapomínejte včas aktualizovat

Máte platnou smlouvu na pojištění nemovitosti? Děláte jistě dobře, protože případné škody pro vás mohou být likvidační. Jako klíčové se ale ukazuje, abyste tuto smlouvu dostatečně často aktualizovali a uváděli co nejpřesnější hodnotu pojišťované nemovitosti. Jen tak se vyhnete nepříjemnému zklamání při likvidaci škody.

Rekordní rok 2020: Nejvíce prodaných bytů za deset let

Rekordní rok 2020: Nejvíce prodaných bytů za deset let

Na pražském trhu s novými byty zaznamenaly developerské společnosti v posledním loňském čtvrtletí doslova explozi poptávky. Celkem se jim podařilo prodat na 2050 jednotek, což je nejvíc za posledních deset let. Díky tomu dohnaly ztráty v prodejích z druhého kvartálu a celkově rok zakončily na počtu 5800 prodaných nových bytů.