Nová galerie – TROJ

Možná už bylo dost povánočních výprodejů a zcela jistě už se omrzela i narvaná fitka a bazény, zaplněná pod tíhou novoročních předsevzetí a snědeného vánočního cukroví. Třeba už přišel ten správný čas zaparkovat nákupní košíky a pustit z rukou činky nebo balanční podložky. Namísto toho zvolnit a potěšit oko či duši nějakým tím uměním. Pokud vaše bytost touží po troše kulturního zážitku, zamiřte s klidným srdcem do pražské Nové galerie (Praha 2, Balbínova 26), kde se minulý týden otevřela nová výstava současné malby TROJ.

Nová galerie – TROJ

(Pavel Šmíd, Přísaha, 2013)

Jak je z názvu patrné, vystavují zde tři autoři – Pavel Šmíd, Petr Malina a Ondřej Roubík. Všechny autory spojují nejen studia na pražské Akademii výtvarných umění, ale i podobný přístup k figurální malbě, která je hlavním tématem výstavy. Vezmeme-li je od nejmladšího k nejstaršímu (nebo klidně i naopak), dělí je od sebe vždy 12 let, přesto k sobě mají výrazem svého projevu poměrně blízko, na což chce koncepce výstavy poukázat. Zejména je to vidět na symbióze obrazů Pavla Šmída a Ondřeje Roubíčka, kterým to vedle sebe vyloženě svědčí a plynule navazují jeden na druhého. V některých momentech jakoby se Ondřej Roubíček podobal dílům Pavla Šmída před několika lety.

(Ondřej Roubíček, Zrcadlo, 2017)

Prostory Nové galerie jsou rozděleny do dvou podlaží a zejména podzemní, sklepní část je rozmanitě členitá a vytváří zajímavé podmínky pro instalaci. Ovšem ne vždy se kurátorům podařilo prostor optimálně využít, zejména ve vztahu k formátům vybraných obrazů. Stejně tak některá rozmístění vystaveným malbám na celkovém vjemu spíše ubrala, než přidala. Celkově výstava však působí kompatibilním dojmem. Konstrukční minimalismus a emocionální prázdnota obrazů Petra Maliny ostře kontrastují s věrně procítěnými postavami Ondřeje Roubíka, zvláště těmi ženskými. Pavel Šmíd naopak dodává nadčasovost a zralý nadhled a dovoluje si jít dál a hlouběji, než jeho sousedé z vedlejších zdí.

Výstava TROJ v Nové galerii potrvá do 9.3.2018.

Komentář k autorům převzat z webu galerie:

Petr Malina
Zásadní pro tvorbu Petra Maliny bylo studium v ateliéru Jiřího Sopka. Intenzivní každodenní spolupráce se spolužáky formovala jednotlivce díky vzájemné konfrontaci a komunikaci. Klíčovým prvkem Malinových obrazů se stal život, osobní vzpomínky a prožitky jeho nebo jeho blízkých. Expresivnější malby menšího formátu, na rozdíl od více distancovaných větších obrazů, sbližují diváka se sdělovanou emocí. Pracuje často na základě fotografie a akvarelových kreseb, kde zachycuje konkrétní představu svých obrazů. Malina se často vyjadřuje v obrazových souborech, ve kterých dominují velké čisté barevné plochy interiérů s přesahem do krajinomalby či zátiší, ale nikdy se nevzdává prvku figury. Konfrontuje divákovu realitu se svou vlastní, zavádí ho do interiéru města, galerií i parku - do míst vydechnutí a aktivního odpočinku.

Ondřej Roubík
Figura hraje hlavní roli také v obrazech Ondřeje Roubíka. Realistické postavy a situace zachycené v určitém okamžiku nabývají často až snového charakteru. Obrazy, kterými prochází bezčasí situací, jež se opakují snad od nepaměti, znějí tichem a probíjejí emocemi. Originalita a svébytnost Roubíkovy malby se pojí s tendencí k jisté klasičnosti, historismu a symbolismu počátku 20. století. Výpravnost a psychologizace jednotlivých postav rezonuje na často jednolitém pozadí, které občas naruší jednoduchou stafáží, která ještě více rozvíjí divákovy asociace.

Pavel Šmíd
Pro obrazy Pavla Šmída hraje důležitou roli médium fotografie a fotografická alba, která mu slouží také jako archiv historické paměti. Vzpomínky osobní i cizí přetváří na obrazovém plátně, a promítá do něho citlivost a psychologizaci postav. Široký tematický záběr jeho tvorby netvoří jen banální náměty, ale také historická a politická tematika, líčící portrét doby. Zajímavým prvkem se stává jistá revize realismu jeho prací – zamlžení či rozmazání – kterým naznačuje okamžiky naplněné i nenaplněné. Zamlžení a nejistota připomíná tzv. photopaintings Gerharda Richtera, který popírá to, co dříve naznačil.

Více zde: https://www.novagalerie.cz/news/vystava-troj/

(Foto: redakce)

Úvodní foto: Pavel Šmíd, zleva Panenka (2014), Žluté podkolenky (2014), Červené podkolenky (2014)


Mohlo by vás zajímat

Se službou výkup nemovitosti dostane prodávající peníze do 48 hodin

Se službou výkup nemovitosti dostane prodávající peníze do 48 hodin

Zdálo by se, že prodat nemovitost dnes není žádný problém. I přes koronavirovou pandemii je neustále velký zájem o koupi prakticky všech typů rezidenčních nemovitostí (bytů, domů, pozemků i rekreačních objektů). Poptávka vysoce převyšuje nabídku. Prodejci proto mají pocit, že jakmile dají svoji nemovitost na prodej, potenciální zájemci jim utrhají ruce.

V chaloupky stínu dobře. Češi znovu objevují kouzlo chat a chalup

V chaloupky stínu dobře. Češi znovu objevují kouzlo chat a chalup

Kdo by si to před pár lety pomyslel. Realitní trh zaznamenává enormní zájem o chaty a chalupy. Rekreační objekty jsou zkrátka v kurzu a koupěchtiví klienti se nebojí nákupu ani chat nebo chalup v dezolátním stavu. Pokud je to u lesa, v blízkosti chráněné krajinné oblasti nebo poblíž hor, miliony jen létají. Kde se to v Češích vzalo?